بررسی ملاحظات اخلاقی و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی صنعت کشاورزی مورد مطالعه: شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان

نویسندگان

  • مهدی زبیدانی - Mahdi.zobeidani@iau.ir - گروه مدیریت بازرگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
    فرشته باغبان زاده - fereshte.baghbanzade@iau.ac.ir - گروه مدیریت بازرگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
    محمد همتی - Mohammad.Hemati@iau.ac.ir - گروه مدیریت بازرگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
    Depatment of Business Management, Ahv.c,Islamic Azad University,Ahvaz,iran

چکیده

در این پژوهش، ملاحظات اخلاقی و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی کشاورزی با تمرکز بر شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان بررسی شد. هدف، تحلیل تأثیر استفاده از هوش مصنوعی و پذیرش فناوری‌های دیجیتال بر ملاحظات اخلاقی و چالش‌های پیاده‌سازی با نقش میانجی اعتماد و شفافیت بود. این پژوهش با ارائه چارچوبی بومی، شکاف‌های موجود در زمینه اعتماد و شفافیت در بستر محلی را پر کرد. پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی با رویکرد کمی انجام شد. جامعه آماری شامل 270 نفر از مدیران، کارکنان بازاریابی، و مشتریان بود. نمونه‌ای 165 نفره با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. داده‌ها با اس‌پی‌اس‌اس و آموس تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال با میانجی‌گری اعتماد و شفافیت بر ملاحظات اخلاقی « 0.001>p ، 0.40=β » و چالش‌های پیاده‌سازی « 0.001>p ، 0.36=β » تأثیر معنی‌داری دارد. موانع زیرساختی و کمبود آموزش به‌عنوان چالش‌های کلیدی شناسایی شدند. پیشنهاد شد که برنامه‌های آموزشی هدفمند و بهبود زیرساخت‌های دیجیتال برای تقویت پذیرش فناوری اجرا شوند. نوآوری پژوهش در ارائه چارچوب بومی‌شده و راهکارهای مدیریتی عملی برای حکیم فارابی است.

کلیدواژه‌ها