نویسندگان
چکیده
هوش مصنوعی « AI » در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی تحولات آموزشی در قرن بیست ویکم است. این فناوری با ارائه راهکارهایی مانند شخصی سازی یادگیری، ارزیابی هوشمند، و خودکارسازی فرآیندهای اداری، امکان دسترسی به آموزش کیفی را برای میلیون ها دانش آموز در سراسر جهان فراهم کرده است. بر اساس گزارش HolonIQ « 2024 » ، تا سال ۲۰۳۰، ۷۰٪ مدارس پیشرو جهان از ابزارهای مبتنی بر AI برای بهبود نتایج تحصیلی استفاده خواهند کرد. بااین حال، این تحولات با چالش های جدی مانند شکاف دیجیتال « عدم دسترسی برابر به فناوری » ، سوگیری الگوریتمی « تبعیض ناخواسته در سیستمهای AI » ، و نگرانی های اخلاقی « نظارت بر داده های دانش آموزان » همراه است. برای نمونه، پژوهش استنفورد « 2024 » نشان می دهد سیستم های نمره دهی خودکار در ایالات متحده، نمرات دانش آموزان مناطق محروم را تا ۲۰٪ پایین تر از حد واقعی ارزیابی می کنند. این محتوا با استناد به داده های به روز ۲۰۲۴، به تحلیل فرصت ها، تهدیدها، و راهکارهای کلیدی برای استفاده مسئولانه از AI در آموزش می پردازد.
کلیدواژهها