معلم هوش مصنوعی یا معلم انسانی؟ رویارویی یا همکاری در عصر دیجیتال

نویسندگان


چکیده

هوش مصنوعی با توانایی تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data) و یادگیری ماشین (Machine Learning)، قابلیت شخصی‌سازی فرایند آموزش را فراهم می‌کند که می‌تواند به شکل‌گیری تجربه‌های یادگیری متناسب با نیازهای هر دانش‌آموز کمک کند. این ویژگی، در قالب سیستم‌های مدیریت یادگیری هوشمند، برنامه‌های آموزشی تطبیقی و ارزیابی‌های خودکار، نقش موثری در تسهیل آموزش و افزایش دسترسی به منابع آموزشی ایفا می‌کند (Johnson et al., 2021). با این حال، معلم انسانی فراتر از انتقال اطلاعات، نقش راهنمایی، انگیزش، و حمایت عاطفی از دانش‌آموزان را برعهده دارد که توسط ماشین‌ها قابل جایگزینی نیست. در واقع، آموزگار علاوه بر دانش تخصصی، مهارت‌های نرم (Soft Skills) و هوش هیجانی (Emotional Intelligence) را به کلاس درس می‌آورد که برای شکل‌گیری محیط یادگیری مثبت و تعاملات انسانی ضروری است.


حمیدپاشایی، دبیر،  آموزش و پرورش، کرمانشاه hamid_pasheii_404@gmail.com
مینو کری، دبیر، آموزش و پرورش، کرمانشاه minokarami1351@gmail.com

کلیدواژه‌ها


شماره دوم بهار 1404
کدثبت:
1805
صفحات:
15-19
  • انتشار: ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
  • فایل xml
  • فایل مقاله:
دانلود