نویسندگان
چکیده
تحولات فناورانه در دهههای اخیر، نظامهای آموزشی سراسر جهان را با تغییرات بنیادین روبهرو کردهاند. ورود فناوریهایی همچون هوش مصنوعی، یادگیری الکترونیکی، واقعیت افزوده، اینترنت اشیاء و ابزارهای تعاملی دیجیتال، فرصتهایی بیسابقه برای بازاندیشی در نقش مدرسه، معلم و فرآیند یادگیری فراهم آوردهاند. این مقاله با رویکردی کتابخانهای و مروری، به بررسی تأثیرات فناوریهای نوین بر آموزشوپرورش میپردازد و نشان میدهد که استفاده هوشمندانه از فناوری میتواند مدرسه را از فضایی ایستا به محیطی پویا، یادگیرندهمحور و پاسخگو به نیازهای قرن ۲۱ تبدیل کند. در عین حال، چالشهایی مانند شکاف دیجیتال، کمبود زیرساخت، و ضعف سواد فناوری در میان معلمان و دانشآموزان نیز مانعی برای تحقق این تحول هستند. بازآفرینی مدرسهها در سایه فناوری، مستلزم سیاستگذاریهای دقیق، سرمایهگذاری زیرساختی و بازآموزی نیروی انسانی است.
محبوبه ابراهیمی، مدرس و پژوهشگر، آموزش و پرورش، آمل mahboobeebrahimiamol@gmail.com
نویدکاظمی اسکی، مدرس و پژوهشگر، آموزش و پرورش، آملaskinavid@gmail.com
سمانه فضلی، مدرس و پژوهشگر، آموزش و پرورش، آملsamanefazli2@gmail.com
کلیدواژهها