اطلاعات


کد بایگانی: 66

عنوان: نقش فناوری اطلاعات درمدیریت بحران

کلمات کلیدی : فصلنامه علمی تخصصی رایان ایران,فصلنامه رایان ایران,نشریه کامپیوتر

نویسندگان : محسن خبیر الصنایع فرد

آرشیو: شماره یکم زمستان 1398

مشاهده شده : 1.3K

تاریخ :۱۳۹۸/۱۱/۲۸

فایل‌ها : ندارد



نقش فناوری اطلاعات درمدیریت بحران

بر اساس آمار سازمان ملل متحد بلاياي طبيعي هر سال حدود۲۰۰‬ هزار نفر از مردم جهان را به كام مرگ فرستاده و حدود ‪ ۳۰۰‬ميليارد دلار خسارت برجاي مي گذارد. در برخي موارد روش هايي براي پيشگيري وجود دارد و در برخي مواقع نيز بايد تمهيداتي براي كاهش صدمات و خسارات جاني و مالي ناشي از بحران های طبيعي انديشيد كه يكي از اين موارد موثر و كمك‌كننده استفاده از فناوري اطلاعات است كه مي‌تواند كارساز باشد. هنگام بروز بلاياي طبيعي مي‌توان از طريق فناوری اطلاعات، در پيش‌بيني امداد و نجات بلاياي طبيعي استفاده كرد. ‬‬
بیش از دو دهه است که اطلاعات، در کنار سایر عوامل تولید، به عنوان یک منبع باارزش مطرح شده است. همگام با گسترش فعالیت های بازرگانی ، جهانی شدن و تغییرات سریع در محیط سازمان ها، اطلاعات به عنوان عاملی استراژیک به شمار می رود، تا جایی که امروزه به عنوان یک ابزار رقابتی قدرتمند در مواجهه با مشکلات محیطی و چالش ها و نیز استفاده مناسب از فرصت ها محسوب می شود. در این راستا ، برقراری یک سیستم اطلاعاتی مناسب با بهره گیری از فناوری اطلاعات (IT)  در جهت جمع آوری ، پردازش و نگهداری اطلاعات امری حیاتی است. اگرچه فن آوری اطلاعات و استفاده از رایانه هرگز نتوانسته جایگزین نیروی انسانی در تصمیم گیری شود، ولی از قدرت آن  نیز در کمک به مدیران و کارکنان جهت تصمیم گیری درست با استفاده از اطلاعات دقیق و سرعت بخشیدن به کارها نمی توان صرفنظر کرد.


گالری


نظرات